Medewerker in beeld René Pasker

vinlende

René Pasker, 55 jaar, geboren en getogen in Hoogland, techneut in hart RenePasker2en nieren: “Met de paplepel ingegoten”, zegt hij zelf. “Sleutelen aan brommers, zodat ze harder reden dan de plaatselijke Hermandad op de fiets, na de lagere school op zaterdagen en in vakanties helpen bij een oom met een elektro-zaak en bij de plaatselijke fiets-, brommer- en motordealer, ik vond het allemaal prachtig!”

Na eerst een administratieve opleiding afgerond te hebben, was het niet verwonderlijk, dat René daarna koos voor een technische opleiding, omdat met z’n handen werken en oplossingen bedenken meer zijn “ding” was. Iets waar hij later veel profijt van zou hebben, zo zou blijken!

Wat ging je na je opleiding doen?
“Na het behalen van m’n MTS diploma in 1981 lag de wereld aan m’n voeten! Ik had m’n zinnen gezet op een carrière bij Fokker, maar helaas, daar klapte de zaak in elkaar, zoals iedereen wel weet. Nou ja, het werd dus iets dichter in de buurt en ik kwam als werkvoorbereider/planner/inkoper bij een metaalbedrijf in Nijkerk terecht, daarna als assistent bedrijfsleider en planner bij een bedrijf in ziekenhuis-technische apparatuur en vervolgens als werkvoorbereider/calculator voor een plaat- en constructiebedrijf in Barneveld.”

Hoe kwam je dan met ITEQ in contact?
“Als ik in 2008 op een buurtfeest Theo Tolboom niet was tegengekomen, dan had ik waarschijnlijk nog in Barneveld gezeten! Theo vertelde mij dat hij net met ITEQ Industries was begonnen. Of ik niet eens wilde komen praten, want hij zocht ondersteuning op het Bedrijfsbureau.”

“En zo geschiedde. Na 17 jaar maakte ik de overstap naar Amersfoort. Bijkomend voordeel was, dat het lekker dichtbij was en makkelijk te doen op de fiets! En ook nog eens gezond! Ik zou beginnen als calculator, maar kort daarna kreeg ik ook inkoop er bij. Bijna alle offertes die de afgelopen jaren de deur uit zijn gegaan, zijn door mijn handen gegaan. Toen de gecombineerde taken te zwaar werden, besloot men de taken weer te splitsen. Mijn voorkeur ging toch meer uit naar het calculeren, dus kwam er een inkoper bij.”

Wat maakt jou werk zo boeiend?
“Het is zeer dynamisch. Ik zeg wel eens: Ik ben blij dat er zoveel slimme ingenieurs zijn in Nederland, die van alles verzinnen. Dat moet dan ook gemaakt worden en voor mij is dat nou de uitdaging! Iets te bieden wat een ander niet kan! Bij het calculeren bepalen de details je succes: je mag niets over het hoofd zien. Vergeet je een post of calculeer je te laag, dan verdien je niets of lijd je verlies op een opdracht. Ben je te duur, dan heb je geen werk. Zo simpel is het. In dat spel moet je dus constant scherp blijven!”

Wat is er veranderd in de afgelopen jaren?
“De levertijden! Het moet allemaal veel sneller. De levertijdenhorizon is zeker de laatste 20 jaar van 4-6 weken teruggelopen naar 2-3 weken. Dat komt natuurlijk door de technologische verbeteringen en automatisering, maar je merkt dat klanten ook steeds kortere reactietijden verlangen en geen voorraden meer willen. Leveren als het nodig is en dat is vrij vertaald ‘z.s.m.’!”

Zo te horen zit René hier prima op z’n plaats. Nog wensen? “Nou, op je 55ste heb je niet zo veel meer te wensen, lacht René. Ik heb het hier uitstekend naar m’n zin. Ik vind het nog steeds leuk om slimme oplossingen te bedenken, die klanten verrassen èn geld opleveren voor het bedrijf. Dat maakt van elke dag weer een uitdaging.”

En hoe zit dat nou met die oude radio’s?
“Al het calculeerwerk geeft regelmatig veel werkdruk. Om te ontspannen stap ik af en toe lekker op de motor en thuis hou ik mij bezig met m’n grootste hobby: oude radio’s repareren en restaureren, en dan vooral van die grote buizenradio’s. Hoe ouder, hoe mooier! Die buizen-elektronica, zo simpel en toch complex, dat vind ik schitterend. Ik ben ook actief lid van de NVHR, de Nederlandse Vereniging van Historische Radio’s, waar veel kennis en ervaring worden gedeeld. Af en toe worden radio’s weer opgeruimd of verkocht. “Tja, als een radio eenmaal weer speelt, is de lol er een beetje af. Je kan ze moeilijk allemaal aanzetten! De uitdaging zit ‘m in het werkend krijgen. Dat is nou techneut-eigen!”